Wstęp do Blender'a (006; 16.07.2009; blender)
Blender jest darmowym, zaawansowanym programem do tworzenia obrazów i
animacji trójwymiarowych. Rozpowszechniany jest na licencji GPL (dającej m.
in. wolność uruchamiania programu w dowolnym celu i jego modyfikacji). Dostępny
jest na wiele platform/systemów operacyjnych. Krótko opiszę podstawowe
możliwości programu.
- Modelowanie - tworzenie obiektów trójwymiarowych przy zastosowaniu m.in. siatek, oraz zaawansowana modyfikacja tych obiektów.
- Animacja - nadawanie ruchu wymodelowanym obiektom z praktycznie nieograniczonymi możliwościami, m. in. szkielety postaci i krzywe animacji.
- Dynamiczne obiekty sztywne oraz obiekty odkształcalne takie jak tkaniny czy guma, zachowujące się zgodnie z prawami fizyki.
- Cząsteczki podlegające fizyce, pozwalające modelować np. włosy, deszcz, wybuch.
- Symulacja obiektów płynnych i ich kolizji z otoczeniem.
- Rendering i teksturowanie, również z zastosowaniem zewnętrznych silników renderujących.
- Kompozycja - tworzone obrazy lub animacje mogą uzyskać np. dodatkowe filtry obrazu, efekt głębi ostrości.
- Game Engine (Blender Game Engine, BGE) - silnik do tworzenia gier z zastosowaniem wymodelowanych obiektów, zaawansowanymi teksturami i oświetleniem, z obiektami dynamicznymi i odkształcalnymi, z więzami. Programowanie gry odbywać się może za pomocą graficznego łączenia 'kostek logiki' i zmiany ich parametrów, oraz z zastosowaniem skryptów.
- Obsługa skryptów języka Python zarówno do edycji obiektów jak i w silniku graficznym do tworzenia gier.
Galeria prac
na stronie oficjalnej Blendera pokazuje znakomicie, że program w żaden sposób
nie ogranicza zdolności artystów (a jest w galerii kilka prac Polaków).
W tematyce Blendera skupiam się na wykorzystaniu silnika BGE opartego o
fizykę Bullet do symulacji dynamicznych. W kwestii modelowania, moje zdolności
ograniczają się głównie do elementów mechanicznych.
Szczególnie godne zainteresowania są skrypty Python, które oprócz dokładnego
zarządzania modelami i zachowaniem obiektów dynamicznych mogą posłużyć do
nawiązania komunikacji tego środowiska z innymi aplikacjami bądź peryferiami
komputera. Można by zatem z Arduino zrobić zaawansowany panel do sterowania
poprzez USB zachowaniem obiektów trójwymiarowych.
Na koniec porcja linków.
Polska galeria prac
Polsk strony o blenderze:
Blenderownia,
Blender3D.
Polska strona poświęcona w szczególności tworzeniu gier w Blenderze:
troman.pl
Bogata lista podstawowych możliwości blendera na stronie oficjalnej:
features
Najpopularniejsze filmy stworzone w blenderze:
movies
O blenderze na wikipedii:
Blender-wiki
O licencji GPL:
GNU GPL
Pobierz ten artykuł w formacie pdf: PDF