Politechnika Warszawska
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych

Laboratorium podstaw automatyki i teorii maszyn


SEMESTR LETNI 2020/2021

stacjonarne niestacjonarne


Ćwiczenie A-8
Badanie układu sterowania ciśnieniem powietrza w zbiorniku - regulatory.

Ćwiczenie z wykorzystaniem wirtualnego stanowiska przeprowadzane zdalnie w okresie 9.03.2021-21.04.2021 (terminy zależnie od grup na podstawie harmonogramu).
Sprawozdanie z ćwiczenia należy przekazać w aplikacji Teams w formie PDF (kanał 'ogólne', zakładka 'zadania').
Proszę nie odświeżać strony w czasie realizacji ćwiczenia.
Pewne parametry ćwiczenia ustalane są losowo - powtórne otworzenie strony zmienia badany układ.
Dostęp do internetu jest niezbędny tylko do momentu wczytania przez przeglądarkę strony i zależnych plików.
Realizacja ćwiczenia i sprawozdania powinna zająć maksymalnie 90 minut.


I. CELE ĆWICZENIA

Badanie procesu sterowania ciśnieniem w układzie składającym się ze zbiornika powietrza z pompą dolotową i zaworem wylotowym. W szczególności należy zbadać:
1. proces sterowania ciśnieniem z zastosowaniem regulatora dwupołożeniowego,
2. proces sterowania ciśnieniem z zastosowaniem regulatora proporcjonalnego,
2. proces sterowania ciśnieniem z zastosowaniem regulatora proporcjonalno-całkującego.



II. BUDOWA STANOWISKA


Głównym elementem badanego układu jest zbiornik (1). Powietrze z otoczenia pompowane jest do zbiornika przez małą sprężarkę tłokową (2). Powietrze może wydostawać się ze zbiornika poprzez regulowany zawór (3). Ze względów bezpieczeństwa zawór ten nie może być całkowicie zamknięty. Nadciśnienie w zbiorniku mierzone jest za pomocą wskaźnika zegarowego (4) oraz elektronicznego czujnika ciśnienia (5). Układ sterowania sprężarki (6) generuje sygnał napięciowy typu PWM zasilający silnik sprężarki.



III. SYMULATOR STANOWISKA

Proszę przetestować działanie symulatora zwracając uwagę na przebieg wykresu.




IV. BADANIE PROCESU STEROWANIA Z REGULATOREM DWUPOŁOŻENIOWYM

Proszę przeprowadzić doświadczenia pracy układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym z zastosowaniem regulatora dwupołożeniowego (ozn. ON/OFF). W doświadczeniach użyć różnych ustawień symetrycznej strefy nieczułości regulatora oraz poziomu otwarcia zaworu wylotowego powietrza. Wartość zadaną ustalić na poziomie połowy maksymalnego ciśnienia możliwego do osiągnięcia w układzie. Umieścić wykresy w tabeli nr 1.

Tabela 1: regulacja dwupołożeniowa dla wartości zadanej =
Strefa nieczułościWylot powietrzaWykres i dane
± 0,1 10%
± 0,5 10%
± 1 10%
± 2 10%
± 0,1 20%
± 1 20%
± 0,5 losowo



V. BADANIE PROCESU STEROWANIA Z REGULATOREM PROPORCJONALNYM

Proszę przeprowadzić doświadczenia pracy układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym z zastosowaniem regulatora proporcjonalnego. Wykorzystać regulator PID z odpowiednio dobranymi parametrami. W doświadczeniach użyć wartości zadanych, współczynników wzmocnienia oraz poziomu otwarcia zaworu wylotowego według tabeli nr 2. W tabeli umieścić wykresy doświadczalne. Użyć opcji "krótki wykres".

Tabela 2
Wartość zadanakpWylot powietrzaWykres
50 10%
100 10%
200 10%
500 10%
500 20%
500 losowo



VI. BADANIE PROCESU STEROWANIA Z REGULATOREM PROPORCJONALNO-CAŁKUJĄCYM

Proszę przeprowadzić doświadczenia pracy układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym z zastosowaniem regulatora proporcjonalno-całkującego. Wykorzystać regulator PID z odpowiednio dobranymi parametrami (regulator D został zablokowany). W doświadczeniach użyć wartości zadanych oraz poziomu otwarcia zaworu wylotowego według tabeli nr 3. Dobrać metodą prób i błędów parametry kp oraz Ti do osiągnięcia najlepszych rezultatów sterowania podczas skokowej zmiany wartości zadanej, tzn. osiągnąć możliwie krótki czas wzrostu, małe przeregulowanie i mały uchyb statyczny ( Wykład 12, slajd 42) W tabeli umieścić wykresy. Użyć opcji "krótki wykres" dla czterech pierwszych wykresów, dla ostatniego ustawić długi czas wykresu.

Tabela 3
Wartość zadanaWylot powietrzaWykres
10%
30%
10%
20%
losowo



VII. PODSUMOWANIE I WNIOSKI



Oświadczenie studenta

Oświadczam, że niniejsza praca stanowiąca podstawę do uznania osiągnięcia efektów uczenia się z przedmiotu "Laboratorium podstaw automatyki i teorii maszyn" została wykonana przeze mnie samodzielnie.




Po zrealizowaniu ćwiczenia i wypełnieniu wszystkich pól proszę zapisać stronę w formacie PDF (warto użyć opcji 'podgląd wydruku' aby upewnić się czy strona prawidłowo zostanie zapisana, dobry efekt można osiągnąć przy poziomym układzie strony i skali 90%). W nazwie pliku proszę umieścić nazwisko i numer grupy usos. Plik należy przesłać w aplikacji MS Teams w zakładce "zadania" dla kanału "ogólny" zespołu laboratoryjnego.



© Copyright Politechnika Warszawska, SiMR, Sebastian Korczak, 2020-2021